Valikko Sulje

Sisustuskaupan takahuone - ota tai jätä

Täällä kaupan takahuoneessa häärii toimelias yksinyrittäjä, jolla on usein enemmän ajatuksia ja oivalluksia kuin tilaan mahtuu. Jos olisin pienen kivijalkaputiikin myyjä, luonani kävisi asiakkaita. Saisimme jutella kasvokkain niitä, näitä ostosten lomassa. Verkkokaupassa näköyhteys puuttuu. Rupattelun sijasta sanoja voi onneksi kirjata ylös. Ja kukapa tietää, vaikka muutoinkin kiinnostuisit väliin siitä, mitä kuuluu käsityöyrittäjän ja sisustuskauppiaan arkipuuhailuihin. Kuulet niistä tällä osastolla.

On näet asioita, joista tahtoo kertoa aina silloin, tällöin vähän yksityiskohtaisemmin. Vähän niin kuin bloggarit. Tosin tällä lailla kaikista asioista yksin vastuullisena ollen aikaa on rajallisesti. Niinpä tarinaa putoilee satunnaisesti eri aihepiireistä. Kun vierität sivua alaspäin, sieltä sitä tarinaa löytyy. Katsotaan, mitä kaikkea tänne matkan varrella kertyy! Ja jos on jotain, josta erityisesti haluaisit kuulla, ota ihmeessä yhteyttä! Linjat ovat auki. Yhteystiedot löytyvät tämän linkin takaa.

 

Mari

Kauneus on katsojan jaloissa

Torstai 5.1.2023

En tiedä sinusta, mutta minä olen käytännöllisesti ajatteleva kaunosielu. Rakastan kaikkea kaunista, mutta silti en milloinkaan unohda käytännöllisyyttä. Tämä koskee vaatteita ja kaikkia muitakin sisustustekstiilejä kuten mattoja. Uutta hankkiessani ajattelen aina, miten sitä pestään ja huolletaan. Jos tuote on jotenkin vaikea ja hankala, kauneuskin kutistuu. Ja taas päin vastoin: käytössä kivan kauneus vain kasvaa.

Mattokauppiaana keskityn tietenkin puhumaan matoista. Niitä koskien keskeinen valintakriteeri varsinkin makuuhuoneen mattojen osalta on se, että matto on miellyttävä ja pehmoinen paljaiden varpaiden alla. Ja että sille on kiva vaikka istahtaa venyttelemään. Hyvin valittu matto toimii arjen mahdollistajana. Pehmeällä matolla on kiva leikkiä, lukea, jumpata – mitä ikinä keksitkin.

Sisustukseen sopivan maton merkitys kokonaisuuden viimeistelijänä on kiistaton. Esteettisyyden ohella matolla on monia muitakin tärkeitä rooleja. Yksi niistä on melun ja hälyn vähentäminen. Pehmeä matto on tehokas akustisuuden poistaja. Kaikuvat huoneet eivät ole viihtyisiä. Laadukas matto ei myöskään pölise kohtuuttomasti ja huononna siten sisäilman laatua. 

Mattoa valitessa onkin aina syytä ajatella huoltoa. Hyvä matto ei sähköisty ja se on imuroitavissa. On eduksi sekin, jos maton voi viedä tarvittaessa tuulettumaan. Ja kun tulee pesun aika, kiireistä arjen puurtajaa ilahduttaa ajatus siitä, että maton voi pestä kotikonstein. Puuvillaisilla käsin virkatuilla matoilla on kaikki nämä ominaisuudet.

Pesusta puhuttaessa on hyvä pitää mielessä, että tekstiilin turhaa pesua tulee aina välttää. On parempi puhdistaa tahrat paikallisesti kuin pestä koko tekstiili. Jokainen pesukerta lyhentää tekstiilin käyttöikää. Irtolian poisto ja tuuletus ovat aina ensisijaisia puhdistustoimenpiteitä niin matoille kuin muillekin tekstiileille.

Luontoäiti vaihtuvine vuodenaikoineen on hyvä hoitaja koko luomakunnalle. Suomen raikas talvi tarjoaa nyt ihanteellisen vaihtoehdon sisustustekstiilien puhdistusrituaaleihin. Ja se on tietenkin lumikylpy! Sopivana pakkaspäivänä kannattaa viedä matot ulos ja kylvettää ne tuoreessa lumessa. Pesu on ilmainen, ja pesijätär saa touhuillessaan punaiset posket kaupan päälle. Operaation päätteeksi asetu hangelle itsekin ja tee lumienkeli. Saatat huomata hymyileväsi.

Mainonta saattaa ärsyttää

Perjantai 11.11.2022

Mitä sitten, jos kauppias ei pidä kauppaamisesta? No ainakin se vaatii hyvältä kuulostavan vastauksen. 

Tosiasia on nimittäin se, että mielestäni kaikenlaiset mainokset pääsääntöisesti ärsyttävät. En tiedä, johtuuko ärsyyntyneisyys mainosten liiallisuudesta, niiden tyrkyttävyydestä, epäolennaisuudesta, henkilökohtaisuudesta – vai vain luonteen vinoumasta. Mene ja tiedä.

Ainakin sen verran osaan analysoida itseäni, että tyrkyttävyys ei missään määrin uppoa minuun. Tähän taitaa altistaa jo geeniperimä. Muistan pikkutyttönä olleeni äidin kanssa torilla mansikkaostoksilla. Sukkuloimme myyjien lomassa makoisimpia mansikoita metsästäen. Eräs miesmyyjä mölysi äidilleni vaativalla äänellä ”täältä mansikoita ostamaan”. Äiti käänsi päänsä toisaalle ja sanoi minulle hiljaisella äänellä ”tuolta en ainakaan osta”.

Tästä pääsenkin sujuvasti siihen, että minulle verkkokauppiaana kaikenlainen markkinointi on vaikeaa. En osaa kirjoittaa myyvästi, sillä ajattelen ihmisten ärsyyntyvän samaan tapaan kuin itsekin. Samasta syystä en aluksi lähettänyt lainkaan uutiskirjeitä sähköpostitse. Tuntui mahdottomalta tehdä jotain sellaista, joka ui ikään kuin vastavirtaan. Kun kuitenkin uutiskirjeen tilaajia on ilmaantunut, tottahan haluan tilaajia muistaa! Ainakin silloin tällöin. Täytyy muistaa, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä ja hyvä niin.

Henkilölle, jolle kaikenlainen kauppaaminen on ujostuttavaa, onkin ollut valtavan ihanaa se, että asiakkaikseni on päätynyt huomattavan paljon teitä, jotka olette myyneet itse itsellenne. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että olen saanut runsaasti tilauksia omilla toiveillanne toteutetuista sisustustekstiileistä. Erään asiakastilauksen pohjalta kaupan valikoimaan tupsahti kokonaan uusi tuotekin, pöytätabletti. Hurmaavaa! Harmittavaa on vain se, ettei kaikista yksilöllisistä tilaustuotteista ole laadukkaita kuvia, joista saisi koottua näyttävän kollaasin. Tyhmää minulta. Suurin syy kuvien vähäisyyteen on siinä, että helposti kuljen kiire kantapäillä paikasta paikkaan. Siinä vaiheessa, kun tilaustyöt ovat tulleet valmiiksi, minulla on olevinaan kova kiire toimittaa tuotteet matkaan. Niinpä olen usein tullut ottaneeksi vain pikakuvia, jotka eivät omaan silmääni näytä esittelykelpoisilta.

Onneksi joitain kivoja kuvia on olemassa. Yksi sellainen on tekstin yläpuolella oleva kuva keltaisesta matosta. Matto ei kuulu perusvalikoimaan, mutta se ei estänyt asiakasta sellaista toivomasta ja tilaamasta. Ja sellainen tehtiin. Tykkäsin keltaisesta matosta kovasti itsekin, joten oli ilo keskittyä myös sen kuvaamiseen. Vielä useammin olen saanut tehdä perusvalikoimassa olevia tuotteita asiakkaiden toivekoossa. On selvää, ettei pieni verkkokauppa voi pitää valmisvalikoimassa kaikkia maailman kokoja, mutta tarvittaessa niitä tehdään kyllä.  

Alla olevissa kuvissa näet tilaustuotteita, jotka ovat muunnoksia perusvalikoiman tuotteista. Kannattaa pitää mielessä tämäkin mahdollisuus: tuttuja tuotteita on mahdollista saada  toivekokoisina, vaikkei heitä valmiina juuri nyt olisikaan tarjolla. Kuvien linkit johtavat perustuotteiden luo, joista muunnelmia on lähetty tekemään.

Vastuullisuus on viisautta

Lauantai 27.8.2022

Kulutusjuhlat ovat nyt ohi, ja siihen on useitakin syitä. Ensinnäkin maailman tilanne on tällä päivämäärällä se mikä se on. Energiakriisi, inflaatio, Ukrainan sota ynnä muuta ikävää. Toisekseen luontoa on kulutettu aikojen saatossa siihen malliin, että kuluttamista on kerta kaikkiaan vähennettävä. Itse muotoilisin asian niin, että kuluttamisessa on välttämättä siirryttävä vastuullisuuteen, mikäli ei ole sitä jo tehnyt. Ei ole luultavaa, että 2020-luvulla siirtyisimme tahalliseen ankeiluun ja pula-ajan eetokseen. Kehitys ei tässä suhteessa kulje taaksepäin. Mutta vastuullisiksi meidän on yksinkertaisesti pakko oppia.

Väljän rahan aika ja välinpitämättömyys on johtanut siihen, että on kuljettu lompakko auki ja ostettu sitä, mitä mieli on tehnyt. Niinpä olemme ostaneet  l i i k a a . Kuka enemmän, kuka vähemmän.

Kun seuraavaksi suunnittelet uuden hankkimista kotiisi, kysy itseltäsi ainakin näitä asioita:

– ovatko suunnittelemasi hankinnat mahdollisimman paljon muunneltavissa ja täydennettävissä
– ovatko tuotteet ajattomia läpi vaihtuvien vuodenaikojen sekä arjessa että juhlassa
– tukevatko hankinnat suomalaista yrittäjyyttä
– onko tuotteiden valmistusprosessi luontoa säästävä ja vastuullinen

Jos olet huolellinen ja vastuullinen kuluttaja, ei useinkaan ole helppo löytää kriteerien mukaisia tuotteita. Useimmiten ongelma on se, että esimerkiksi sisustustekstiilit ovat liian jotain. Ne sopivat vaikkapa huhtikuussa hienosti, mutta lokakuussa ilme on jo valju. Tai sitten kuviointi on niin hallitseva, että tekstiili sopii vain yhteen paikkaan ja tiettyihin tilanteisiin. Tai jos malli alkaa miellyttää ja sarjaa haluaisi täydentää myöhemmin, malli onkin myyty jo pois. Ei voi olla vastuullinen ja harkitseva, kun täydennystä ei enää saa.

Kuulostaako tutulta?

Joskus sattuu niinkin, että ostosreissulla mukaan tarttuu tarpeetonta ”ihan kivaa”. Koska halpa. Jonkin ajan kuluttua huomaa kuitenkin, ettei sille ihan kivalle ja halvalle löydykään sopivaa sijoituspaikkaa. Tai sitten sitä katselee hetken, minkä jälkeen tavara siirtyy kirppistavaroihin, ja loppuviimein on onnellinen, jos tavarasta pääsee edes eurolla eroon.

Juuri tällaisesta lähtötilanteesta ovat syntyneet nämä Maymayn tuotteet yksi kerrallaan. Että voisi siirtyä pois niistä kertakäyttöisistä ihan-kivoista. Että kodissa olisi viihdyttäviä tekstiilejä, joihin ihastuu ja rakastuu. Ja joita tykkää katsella vuodesta toiseen ja eri vuodenaikoina. Ja että tuotteet ovat ajan saatossa täydennettävissä.

Alla olevissa kuvissa esittelen NUKU skandimalliston tuotteita, jotka sopivat keskenään yhteen. Samasta mallista on saatavana pöytätabletteja ja mattoja. Molempia on tilattavissa myös omassa toivevärissä ja -koossa. Ja mikä parasta, sarjaa voi ajan saatossa täydentää – tarpeiden ja varallisuuden mukaan.